Комуникативните функции на отделната творба се видоизменя в условията на музейната експозиция. Изказани са много възражения срещу излагането на икони в музеи. И все пак иконата и в теракот цени музейната експозиции продължава да функционира чрез своите естетически качества извън култовата практика.
Според Умберто Еко измененията в производството на изкуството на изкуството са подобни на измененията в другите видове производство –материално обновяване служи за пълноценно въплъщение на знаковата функция. В действителност това обновяване може да се третира като неочаквана информация , която предизвиква комуникативен процес.
Историята на изкуството съдържа примери за утвърждаване на дадености като художествени факти благодарение на шокираща необичайност , която при това не винаги е регистрирана във видимостта на тоталното новаторство, а може да се изразява в примеси от традиционно и не конвенционалното Защо така силно се помни реализмът на Кубе или ако вземем по-пресен случай, тоалетната чиния на Дюшан? Не е ли заради неочакваната информация, заради неочакваната възможност, една от многото, но впечатляващо нова в сравнение с другите?
В отделни случаи смисловите послания се отправят чрез съзнателно теракот цени количество възпроизвеждане, целящо осигуряване на комуникативните функции и на тяхната ефективност. За пример може да послужи дейността на Николай Рьорих. Големият брой на създадени от него картини /около седем хиляди/ се дължи не на обикновена продуктивност, а реализира осъзната програма , увеличаващи възможностите на контактност с човечеството. Създаването на серии от картини с определена тематика се основава на стремежа на Рьорих да изчерпи до край дадена идея чрез пластическите средства, за да и осигури широко поле за въздействие.Със същата цел Рьорих теракот цени прави повторения на много свои картини. А това което не можа да се изрази със средствата на живописта, той изразява чрез словото. Чрез словото Рьорих изразява аргументирано и ясно идеите, които проповядва и ги довежда до съзнанието на мнозинството. Проза и поезията, както живописта си, Рьорих построява преди всичко като точен поетичен изказ на идеи с възпитателно въздействие. Заглавията на теракот цени Рьориховите картини на са само обозначения, те обикновено внасят допълнително съдържание в словесна форма към съдържанието на картината /” И ние се трудим” , Богатите се събудиха” , “Помни!” / Идеята трябва да бъде манифестирана в художествени форми, за да контактува с всеки и всички. За целта Рьорих теракот цени опростява максимално индивидуалното битие на пластическата материя, вмъква силни дидактически моменти в съдържанието – те натежават и дават особен статут на някои от живописните му произведения.
Няма коментари:
Публикуване на коментар